Keramisk Kunst

Artlain

Artlain er helt tynde og transparente beholdere i porcelæn. Størrelsen varierer fra ca. 10 – 50 cm i højden og måler ca. 5 – 25 cm i diameter. Det er nogle størelsesordner der strækker porcelænet til det yderste af dets ydeevne. Det har altid været en af mine kunstneriske katalystorer, den konstante afprøvning og udfordring af materialet. Hvis det er muligt vil jeg gerne gå endnu længere og er det umuligt skal det helt klart prøves.

Dekorationen er en form for grov litografi og håndtegning. Først maler jeg på nogle plader hvorefter ”maleriet” bliver overført til porcelænet. Det hele foregår ”vådt i vådt” og skal gå forholdsvis hurtigt bl.a. for at porcelænet kan bibeholde sin nødvendige smidighed. Efter maleriet er trykt på porcelæns- pladen, samles beholderen. Nogle af beholderne bliver efter forglødning (1. brænding) bearbejdet yderligere. Alt efter det ønskede udtryk bliver der tilføjet blindtegninger på arbejderne. Ikke at se på selve tegningen men kun på selve det tegnede objekt, når der tegnes, giver et let skævt, meget levende og næsten naivt udtryk. Følgende bliver beholderne evt. glaseret og alle brændt til 1270 ºC.

Artlain er det abstrakte maleri, den lille histore, til reolen, stuebordet eller vindueskarmen. Farverne er stærkt forankret i vores nordiske verden. Gennem et år har jeg ført en farvedagbog, hvor daglige studier af naturens farver er blevet transformeret og malet i en bog. – Vejrskifte, farverne af nogle blade o.s.v. Farverne er inspireret af himmelen og naturen som ustandseligt skifter og bevæger sig. – En bevægelse i den mørkeste regnsky og frem kommer en smal stribe med et rosa skær fra solens stråler. Det er vigtigt for mig at maleri, tegninger og farve hænger sammen, også med størrelse og form på beholderen. – Ligesom når et billede beskæres, skal der også her tages hensyn til “rammen”.

Sovekammerdyr alias pølsehunde

I sovekammeret kommer vores inderste drømme og hemmeligste lyster frem. Alle de sider og behov vi oftest skjuler i hverdagen, for andre og os selv. Vi er ikke herrer over vores tanker i søvnen.

Jeg arbejder med tabuer og med generelle følelser, de knap så flatterende sider i os selv eller de u-udtrykte behov. Selvfølgelig baseret på mine egne oplevelser, refleksioner og observationer.  Alt sammen tilsat en god portion selvironisk distance. Hvorfor græde når man kan grine? …især hvis det er lidt af en selv.

Materialer: stentøj, mørtel og autolak

 

Krøl, fold og pres